24. Medzinárodná konferencia
„Traťové stroje v teórii a praxi"
SETRAS 2024
V dňoch 23. - 24. októbra 2024 zorganizovali a uskutočnili pracovníci Katedry dopravnej a manipulačnej techniky na Strojníckej fakulte UNIZA, v koordinácii s usporiadateľom VTS pri ŽU 24. medzinárodný seminár „Traťové stroje v teórii a praxi“ – SETRAS 2024. Seminár sa konal tradične na pôde Žilinskej univerzity v Žiline a v spolupráci s GR Železníc Slovenskej republiky v zastúpení generálneho riaditeľa JUDr. Alexandra SAKA. Za Žilinskú univerzitu v Žiline prevzal záštitu nad seminárom rektor prof. Ing. Ján ČELKO, CSc. Semináru sa zúčastnilo 143 účastníkov, z čoho 97 bolo zo Slovenska, 41 z Českej republiky a v menšom zastúpení z Rakúska, Nemecka a z Maďarska.
Seminár sa tradične konal v priestoroch Gama klubu ŠD ŽU – Veľký diel. Za bohaté dva dni odznelo 17 prednášok domácich aj zahraničných autorov. Výsledkom seminára je zborník príspevkov, kde je publikovaných 5 domácich a 12 zahraničných príspevkov. Z čoho bolo 9 príspevkov z Českej republiky, 1 z Maďarska, 1 z Rakúska a 1 z Nemecka. Po ukončení rozmanitého prvého dňa sa pre účastníkov konal spoločenský večierok, ktorý sa uskutočnil v priestoroch stravovacieho zariadenia Nová MENZA.
Medzinárodný seminár SETRAS bol určený pre pracovníkov železníc, závodových dopráv, výrobcov traťových strojov a mechanizmov, výskumných ústavov, škôl a pod., zaoberajúcich sa výskumom, vývojom, konštrukciou, skúšaním, prevádzkovaním a údržbou traťových strojov a mechanizmov a prípravou odborníkov v tejto a v príbuzných oblastiach. Cieľom seminára bolo oboznámiť jeho účastníkov s novými traťovými strojmi, požiadavkami na ne, ich konštrukčnými uzlami a systémami, prispieť k zovšeobecneniu a teoretickému spracovaniu problematiky vyskytujúcej sa pri ich vývoji, stavbe i používaní. Tiež priniesol informácie o skúsenostiach s využívaním traťových strojov a mechanizmov i poznatky so zavádzaním nových technológií pri stavbe, diagnostike a údržbe železničných tratí. Seminár bol zameraný na výskum, vývoj, konštrukciu a prevádzku traťových strojov a mechanizmov a nové technológie traťových prác vo väzbe na ich technické zabezpečenie. Zvýraznené témy tohoročného seminára boli: moderná mechanizácia pre údržbu a obnovu koľaje. Pomerne široký priestor je venovaný diagnostike, meraniu a monitorovaniu stavu koľají. Časť prednášok bola venovaná teoretickým otázkam.
Počas druhého dňa odzneli príspevky zamestnancov Katedry dopravnej a manipulačnej techniky, ktoré odprezentoval doc. Ing. Ján DIŽO, PhD.Prvý príspevok bol od kolektívu autorov doc. Ing. Ján DIŽO, PhD., prof. Ing. Alyona LOVSKA, Dr.Sc. Tech., doc. Ing. Miroslav BLATNICKÝ, PhD. a Ing. Vadym ISHCHUK s názvom „Rovinný model zvislého kmitania osobného koľajového vozidla“ (A planar model of passenger railway vehicle oscillation).
Druhý bol od kolektívu autorov prof. Dr. Ing. Juraj GERLICI, prof. h.c., prof. Ing. Alyona LOVSKA, Dr.Sc. Tech., a doc. Ing. Ján DIŽO, PhD., s názvom „Stanovenie dynamického zaťaženia upravenej konštrukcie výsypnej klapky otvoreného vozňa“ (Determination of the dynamic load of the modified design of an open wagon hatch cover).