Výskumno-vzdelávacie centrum koľajových vozidiel
Na základe výzvy OPVaV-2008/2.2/01-SORO, Operačného programu Výskum a vývoj, prioritná os: 2 Podpora výskumu a vývoja, Opatrenie 2.2 Prenos poznatkov a technológií získaných výskumom a vývojom do praxe a následného riešenia projektu ITMS kód: 26220220011 RAILBCOT- Skúšobný stav brzdných komponentov koľajových vozidiel, založila Žilinská univerzita v Žiline
Účel a cieľ:
Hlavným cieľom Výskumno-vzdelávacieho centra koľajových vozidiel je vybudovať špičkové vedecko-výskumné a vzdelávacie pracovisko pre:
- analýzu brzdných a adhéznych vlastností železničného dvojkolesia,
- výskum koncepcie, konštrukcie koľajových vozidiel,
- analýzy ich komponentov a celkov,
- analýzy jazdných vlastností vozidiel
- ako aj všetkých súvisiacich javov s konštrukciou, prevádzkou a skúšobníctvom koľajových vozidiel.
Odo dňa 28.11.2012 je VVCKV organizačnou zložkou Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline.
Základom pre vznik VVCKV je vybudovanie Skúšobného stavu komponentov koľajových vozidiel – RAILBCOT.
Z doterajšej činnosť VVCKV:
Počas riešenia projektu boli vytvorené všetky materiálno-technické a personálne podmienky pre realizáciu centra.
- v laboratóriu Dopravnej a manipulačnej techniky bol zhotovený Skúšobný stav brzdných komponentov koľajových vozidiel RAILBCOT,
- laboratórium bolo prestavané pre potreby výskumu a vzdelávania v oblasti riešenej počas projektu ITMS 26220220011,
- bola prispôsobená infraštruktúra a aplikované informačné a telekomunikačné technológie pre garantovanie činnosti vybudovaného zariadenia.
- bol špecifikovaný obsah a vytvorená základná dokumentácia: Zakladacia listina a Stanovy pre vznik VVCKV,
- boli upravené texty Pracovných náplní zamestnancov Strojníckej fakulty, ktorí majú povinnosť pracovať v súlade s požiadavkami prevádzky a budovania VVCKV,
- počas riešenia projektu bola podaná žiadosť na adresu Dekana Strojníckej fakulty s požiadavkou vytvoriť VVCKV.
- Na návrh Dekana Strojníckej fakulty bola žiadosť na schválenie vytvorenia VVCKV zaradená do najbližšieho jednania Akademického senátu Strojníckej fakulty, čo bolo podmienkou pre podpísanie dokumentu Rektorkou Žilinskej univerzity.
Výskumná činnosť:
- už počas riešenia projektu boli podané dva projekty VEGA s tematikou riešenej problematiky, ktoré sú štvorročné a sú po prvom roku riešenia
- bol podaný, schválený projekt APVV SIMRAIL, ktorý sa rieši od 1.7.2012 a bude trvať do roku 2015.
Vzdelávacia činnosť:
- v auguste 2012 úspešne skončili doktorandské štúdium traja doktorandi, z ktorých práce dvoch priamo súviseli s riešením projektu RAILBCOT,
- v septembri 2012 boli do interného doktorandského štúdia prijaté dve študentky, ktoré sa zaoberajú priamo problematikou RAILBCOT.
- Bol podaný projekt cezhraničnej spolupráce ŠR-ČR, ktorého prípadná realizácia bude priamo súvisieť s dôsledkami riešenia projektu RAILBCOT.
Legislatívna stránka:
Na základe všetkých uvedených skutočností:
- 25. februára 2013 bolo VVCKV na návrh Dekana Strojníckej fakulty schválené Akademickým senátom SjF.
- Zakladacia listina bola podpísaná štatutárnymi zástupcami ŽU a SjF a boli uvedené do platnosti Stanovy VVCKV.
- S dňom začiatku platnosti stanov vo vytvorenom VVCKV boli aktualizované (zaradené do platnosti) upravené Pracovné náplne zamestnancov. Počet zamestnancov s povinnosťami týkajúcimi sa plnenia cieľov VVCKV bude upravený v priebehu roka 2013.
- Organizačná štruktúra Strojníckej fakulty (nová- vzhľadom na zmenu zaradením VVCKV) bola predložená na schválenie a schválená Senátom Žilinskej univerzity na 7. zasadnutí. Zápis zo 7. Zasadnutia AS SjF je dostupný na WEB-ovej stránke AS SjF.
Priestorový model skúšobného stavu brzdných komponentov koľajových vozidiel RAILBCOT
Fotogaléria:
V prípade záujmu o podrobnejšie informácie, alebo o spoluprácu sa obráťte prosím na:
prof. Dr. Ing. Juraj Gerlici,
vedúci katedry
Katedra dopravnej a manipulačnej techniky
Univerzitná 1
010 26 Žilina
juraj.gerlici@fstroj.uniza.sk
tel.: +421 (41) 513 2550