Súčasnosť katedry
Katedra patrí k zakladateľom pôvodnej Vysokej školy železničnej v Prahe. Jej činnosť je založená na dlhoročnej tradícii v konštrukcii, prevádzke a údržbe koľajových vozidiel. Hlavné oblasti jej zamerania sú ória, koncepcia, konštrukcia, diagnostika, skúšanie a údržba vozidiel a spaľovacích motorov, počítačové modelovanie, simulácie a analýzy vozidiel a motorov, hodnotenie kvality a skúšobníctvo dopravnej techniky, legislatívne požiadavky kladené na výrobu a prevádzku dopravných prostriedkov a ich subsystémov.
Katedra zabezpečuje bakalárske štúdium v študijnom programe:
- Vozidlá a motory v študijnom odbore Strojárstvo,
inžinierske štúdium v študijnom programe:predovšetkým v študijnom programe Vozidlá a motory, inžinierske štúdium v odboroch:
- Vozidlá a motory v študijnom odbore Strojárstvo,
- Koľajové vozidlá v študijnom odbore Strojárstvo
Katedra sa zameriava na riešenie problematiky bezpečnosti vozidiel proti vykoľajeniu, kontaktu koleso/koľajnica, teórie a konštrukcie koľajových vozidiel a traťových strojov, skúšania brzdových systémov, virtuálneho modelovania, dopravných strojov.
Katedra rozvíja teóriu a aplikáciu údržby koľajových vozidiel ako aj strojov a zariadení vo všeobecnosti, zaoberá sa problematikou spoľahlivosti a rozvoja nových systémov údržby ako je spoľahlivostne orientovaná údržba, riadením procesov údržby s využitím najmodernejšieho softvéru z oblasti projektového riadenia a počítačových systémov riadenia údržby. Pokračuje tiež v tradičných oblastiach výskumu ako je mechanika dopravy, prevádza dopravných prostriedkov a ich kvalitatívne a environmantálne parametre, s dôrazom na znižovanie hluku a vibrácií.
Pracovníci katedry sa zameriavajú aj na riešenie rôznych tém teórie a konštrukcie piestových spaľovacích motorov a virtuálneho modelovania, venujú sa problémom zaťažovania životného prostredia energetickými jednotkami vybavenými spaľovacími motormi, automobilmi a inými dopravnými prostriedkami.
Katedra spolupracuje s radom významných priemyselných podnikov, univerzít a zahraničných inštitúcií, medzi nimi s UIC ERRI a EFNMS.
VEDECKÁ ŠPECIALIZÁCIA
- analýza kontaktu železničného dvojkolesia a koľaje,
- skúšanie, spoľahlivosť a životnosť mechanických častí brzdových systémov koľajových vozidiel,
- štrukturálna analýza konštrukčných uzlov koľajových vozidiel a analýza dynamických vlastností vozidiel pomocou simulačných výpočtov na virtuálnych modeloch,
- komfort jazdy pre cestujúcich koľajových vozidiel,
- konštrukcia koľajových vozidiel a traťových strojov,
- vývoj technickej podpory kombinovanej dopravy,
- konštrukcia dopravnej a manipulačnej techniky,
- rozvíjanie vedeckých princípov údržby a ich praktickej aplikácie v priemyselnej výrobe,
- konštrukcia a analýza vlastností spaľovacích motorov.