Koncepcia, bezpečnosť a súvisiaci priemyselný výskum náhrady dieselového pohonu
Názov projektu:
Kód projektu v ITMS2014+: 313011BVC2
Výzva:
Podpora nepodnikateľských a podnikateľských výskumno-vývojových kapacít v doménach inteligentnej špecializácie RIS3 SK
Kód výzvy:
OPII-VA/DP/2021/9.3-01
Subjekt/príjmateľ pomoci:
Partner 1:
Partner 2:
Výška NFP:
Žilinská univerzita v Žiline Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.
1 207 173,94 €
Cieľom projektu je komplexné vypracovanie technickej štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude riešiť koncepciu, bezpečnosť a súvisiaci priemyselný výskum náhrady dieselového pohonu za pohon s vodíkovým palivovým článkom v diesel motorových jednotkách radu 861. Zámerom projektu je definovať komplex požadovaných technických parametrov jednotlivých uzlov nového pohonu, špecifikácia výkonových, dimenzionálnych, pevnostných, dynamických a ostatných súvisiacich parametrov.
Obdobie realizácie projektu:
február 2022 - september 2023
Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra
2014 - 2020 nájdete na www.opii.gov.sk
Žilina, Žilinský kraj, Slovenská republika
Vrútky, Žilinský kraj, Slovenská republika
Martin, Žilinský kraj, Slovenská republika
Cieľom projektu je komplexné vypracovanie technickej štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude riešiť samotnú koncepciu, bezpečnosť a súvisiaci priemyselný výskum náhrady dieselového pohonu za pohon s vodíkovým palivovým článkom v diesel motorových jednotkách radu 861.
V rámci projektu je zámer identifikovať konštrukčné skupiny existujúcich DMJ r. 861, ktoré budú takouto prestavbou dotknuté a definovať rozsah konštrukčných zmien. Zároveň je cieľom definovať komplex požadovaných technických parametrov jednotlivých uzlov nového pohonu. Budú špecifikované výkonové, dimenzionálne, pevnostné, dynamické a ostatné súvisiace parametre, ktoré budú uplatňované v prípade ich obstarávania pri realizácii v podmienkach výrobcu. Ďalším významným okruhom výskumu je bezpečnosť a prevádzkovanie takéhoto systému pohonu, posudzovanie a hodnotenie rizík a to najmä z pohľadu výroby, údržby a v závere projektu aj prevádzky. Musia byť identifikované a následne preskúmané všetky nové technické a bezpečnostné riziká / štandardy a požiadavky nielen na produkt ale aj na personál počas výroby, údržby a prevádzky. V prípade identifikácie chýbajúcich štandardov navrhnúť riešenia. Všetky tieto ciele a ich dosiahnutie sú nevyhnutnou podmienkou zvládnutia vývoja trakčnej jednotky s vodíkovým pohonom, ktorý sa bude následne realizovať vo veľkom konzorciu (IPCEI projekt).
Výsledkom projektu bude podrobná technická štúdia s numerickými simuláciami statických a dynamických zaťažení, energetický manažment pohonu a požiadavky na zaradenie takýchto súprav do riadnej prevádzky na trate SR. Miestom riešenia projektu budú priestory žiadateľa Žilinskej univerzity v Žiline a partnerov ZSSK (Martin) a ŽOS Vrútky.