Koncepcia, bezpečnosť a súvisiaci priemyselný výskum náhrady dieselového pohonu

Image

Názov projektu: 

Kód projektu v ITMS2014+: 313011BVC2


Výzva:
Podpora nepodnikateľských a podnikateľských výskumno-vývojových kapacít v doménach inteligentnej špecializácie RIS3 SK


Kód výzvy:
OPII-VA/DP/2021/9.3-01

Subjekt/príjmateľ pomoci:


Partner 1:

Partner 2:


Výška NFP:

Žilinská univerzita v Žiline                Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina


ŽOS Vrútky a.s.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.


1 207 173,94 €

Cieľ projektu:
Cieľom projektu je komplexné vypracovanie technickej štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude riešiť koncepciu, bezpečnosť a súvisiaci priemyselný výskum náhrady dieselového pohonu za pohon s vodíkovým palivovým článkom v diesel motorových jednotkách radu 861. Zámerom projektu je definovať komplex požadovaných technických parametrov jednotlivých uzlov nového pohonu, špecifikácia výkonových, dimenzionálnych, pevnostných, dynamických a ostatných súvisiacich parametrov.

Obdobie realizácie projektu:
február 2022 - september 2023

Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra
2014 - 2020 nájdete na www.opii.gov.sk

Miesto realizácie projektu:

Žilina, Žilinský kraj, Slovenská republika
Vrútky, Žilinský kraj, Slovenská republika
Martin, Žilinský kraj, Slovenská republika

Image
Stručný opis projektu:

Cieľom projektu je komplexné vypracovanie technickej štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude riešiť samotnú koncepciu, bezpečnosť a súvisiaci priemyselný výskum náhrady dieselového pohonu za pohon s vodíkovým palivovým článkom v diesel motorových jednotkách radu 861.

V rámci projektu je zámer identifikovať konštrukčné skupiny existujúcich DMJ r. 861, ktoré budú takouto prestavbou dotknuté a definovať rozsah konštrukčných zmien. Zároveň je cieľom definovať komplex požadovaných technických parametrov jednotlivých uzlov  nového pohonu. Budú špecifikované výkonové, dimenzionálne, pevnostné, dynamické a ostatné súvisiace parametre, ktoré budú uplatňované v prípade ich obstarávania pri realizácii v podmienkach výrobcu. Ďalším významným okruhom výskumu je bezpečnosť a prevádzkovanie takéhoto systému pohonu, posudzovanie a hodnotenie rizík a to najmä z pohľadu výroby, údržby a v závere projektu aj prevádzky. Musia byť identifikované a následne preskúmané všetky nové technické a bezpečnostné riziká / štandardy a požiadavky nielen na produkt ale aj na personál počas výroby, údržby a prevádzky. V prípade identifikácie chýbajúcich štandardov navrhnúť riešenia. Všetky tieto ciele a ich dosiahnutie sú nevyhnutnou podmienkou zvládnutia vývoja trakčnej jednotky s vodíkovým pohonom, ktorý sa bude následne realizovať vo veľkom konzorciu (IPCEI projekt).

Výsledkom projektu bude podrobná technická štúdia s numerickými simuláciami statických a dynamických zaťažení, energetický manažment pohonu a požiadavky na zaradenie takýchto súprav do riadnej prevádzky na trate SR. Miestom riešenia projektu budú priestory žiadateľa Žilinskej univerzity v Žiline a partnerov ZSSK (Martin) a ŽOS Vrútky.

KONTAKT:

Katedra dopravnej a manipulačnej techniky
Strojnícka fakulta
Žilinská univerzita v Žiline
Univerzitná 8215/1
010 26 Žilina
Slovenská republika

GPS SURADNICE:

49°12.135' N 18°45.396' E

SEKRETARIÁT:

tel.:+421(41)513 2551
e-mail: kdmt@fstroj.uniza.sk

ŠTUDIJNÉ ODDELENIE:

tel.:041 / 513 2508
tel.:041 / 513 2507